Go to ...
RSS Feed

Hořící elektromobil v současnosti prakticky nejde uhasit


Europoslanec MUDr. Ivan David

Z jiného bloku europoslance Ivana Davida: Hlasoval jsem proti povinné instalaci dobíječek elektromobilů do všech domů

 

Před několika dny jsme na plénu Evropského parlamentu projednávali zprávu o provádění směrnice 2012/27 o energetické náročnosti budov. Jde o předpis, jímž byly zavedeny tzv. energetické štítky, které musí nechat vypracovat, každý kdo prodává nějakou nemovitost. Je to celkem dobrý kšeft pro různé certifikační firmy, které vydělávají slušné peníze za posudek hodnotící to, co každý kupující stejně vidí na vlastní oči. Kupec, který není slepý nebo úplný idiot, si před pořízením u nemovitosti prohlédne jak kvalitní a těsnící má okna a dveře, a zda jimi nebude unikat příliš tepla. Že má byt hodně vysoké stropy, a tudíž bude v zimě stát dost peněz je vytopit, také asi napadne každého rozumného člověka. Změřit si tloušťku zdí a zeptat se na to, z jakého materiálu je dům postaven, myslím také průměrně inteligentní člověk zvládne i bez draze placených certifikátorů. Nicméně směrnice už je několik let v platnosti a domy jsou podle ní řazeny do kategorií od „A“ do „G“ – tedy od „pasivních“ až po mimořádní nehospodárné“.

Nyní po devíti letech a dvou novelách kolegy z Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku napadlo, že by podle této směrnice také bylo možné budovy rekonstruovat, aby byly energeticky úspornější. Protože však Evropský parlament nemá právo zákonodárné iniciativy, a návrhy unijních předpisů a jejich novel může předkládat pouze Evropská komise, ve zprávě navrhli požádat Komisi, aby na rekonstrukce vyčlenila aspoň část peněz, které jsou v rozpočtu EU rezervovány na projekty Zeleného údělu. V hlasování jsem podpořil žádost, aby z 900 miliard eur, které mají být utraceny na ozeleňovací projekty, byla aspoň část alokována do rekonstrukcí domů. Včetně požadavku, aby na zlepšení energetické účinnosti domů byly vyčleněno takové množství peněz, které by umožnilo ročně zmodernizovat aspoň 3% všech domů. 

Během 33 let – což je o něco více než doba účetního odepisování nemovitostí, která je 25 let – by bylo možné u všech domů provést úpravy, které by pomohly bydlícím ušetřit peníze za energie. Souhlasím s názorem, že i pro životní prostředí je lepší, pokud jsou peníze investovány do energetických úspor, než když je nájemníci a majitelé domů a bytů musí cpát solárním baronům. A že tudíž není nutné nacpat úplně všechny peníze určené na ekologii v rozpočtu EU a ve Fondu obnovy jen do dotací solárních a větrných elektráren.

Čínský Grove, varianta elektromobilů jde jinou cestou, má vodíkový pohon

Nebyl by to však Evropský parlament, kdyby s do návrhu nedostalo nějaké „čertovo kopýtko“. Frakci Zelených se při jednání ve výboru do návrhu podařilo vpašovat ustanovení, podle nějž by při rekonstrukci domů i při částečné rekonstrukci – což je oprava nebo úprava jednoho či více bytů, bylo povinné instalovat v domě dobíječky na elektromobily. Vzpomněl jsem si na výhrady, které naši hasiči letos na jaře vznášeli k technickým normám týkajícím se garáží, které souvisely právě s elektromobily. Před hlasováním jsem se spojil s experty z Hasičského záchranného sboru ČR, kteří mi velmi důrazně nedoporučili hlasovat pro návrh na povinnou instalaci dobíječek elektromobilů. Podle stanoviska, které jsem dostal od expertů na požární bezpečnost budov, představují dobíjející se elektromobily extrémní nebezpeční vzniku požáru.

Už samotné elektromobily představují pro hasiče v případě požáru těžký problém. Hořící elektromobil dnes prakticky nejde uhasit. Musí být vhozen do obří nádrže, kde je nejméně 24 hodin ochlazován, až jeho teplota klesne pod zápalnou hodnotu. Po celou dobu u něj musí hlídkovat hasič, který pak může své posádce chybět u jiného požáru. Vytahování hořícího elektromobilu z podzemní garáže je pro všechny hasiče noční můrou. Je to horší, než požár benzínového nebo naftového auta, na nějž mají hasiči speciální hasiva, jimiž se oheň daří celkem rychle udusit a uhasit. Elektromobily jsou horší než požár v důsledku závady na běžné elektroinstalaci domu nebo kvůli uniku plynu. Elektřinu i plyn lze před domem odpojit a zabránit tak přísunu dalších zdroj hoření. Pak už je možné se soustředit na hašení hořících běžných materiálů. Vytahování hořícího elektromobilu z podzemní garáže, aby jej bylo možné vhodit do speciální chladící nádrže, je však jedna z nejnebezpečnějších hasičských prací. Horší už je pouze požár v chemické továrně či ve skladu výbušnin.

Po konzultaci s hasičskými experty jsem tento návrh podpořit nemohl a hlasoval jsem proti povinnému zavedení dobíječek elektromobilů do bytových i komerčních budov.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *