Go to ...
RSS Feed

Jak to vidí Dalibor Janda? Umělci jsou přemnožení


„Já to vidím podobně, když se sypalo stavebnictví, museli jsme ubrat na vkladech a žít z úspor. Nikdo nám nenabídl  Stavid 97 nebo 2008.” Je ze staré školy a je to zřejmé z každého jeho slova, zatímco mnozí muzikanti demonstrují za živou hudbu a žádají stát o finanční kompenzace, že nemohou kvůli pandemii vystupovat v plném rozsahu, Dalibor Janda, který letos oslaví čtyřicet let na scéně, k tomu zaujal zcela opačný postoj. Podle něj se česká hudební scéna alespoň vytřídí.

 

Nebýt pandemie, Dalibor Janda by 30. března v pražské Lucerně zahájil své jubilejní turné ke čtyřiceti rokům na hudební scéně. Přestože se koncert kvůli vládnímu nařízení neuskutečnil a on přišel o téměř půl milionu korun, nestojí podle svých slov s nataženou rukou a nečeká na pomoc.

„Nestěžuju si, nejsem na tom tak špatně, abych nevydržel půl roku nebo rok bez kšeftů. Pokud někdo nepřežije bez dotací nebo jiné pomoci, ať se na to vykašle a jde dělat něco jiného,“ vzkazuje Dalibor Janda, podle něhož nejvíc řvou divadelníci, kteří dostávají dotace.„Když slyším, jak fňukají, jsem naštvaný. Ať se to vykrystalizuje. Je tu moc umělců, pokud se někdo neuživí, ať jde dělat něco jiného, některá děvčata už šla do supermarketů. Umělci jsou přemnožení. Když děláš v Americe SuperStar pro třistamilionový stát, tam se to ztratí, ale dva podobné pořady ročně pro desetimilionové Česko jsou moc. Přitom pak nemají kde hrát, dávají dohromady revivaly, což je samozřejmě pro pořadatele levnější, ale vystupují většinou na playback a místo umění předvádí estrádu. Když nemají hity, musí se živit tak, jak se dá,“ dodává Janda… Konečně to všem ,,hercům“ a komediantům ministr zdravotnictví řekl … V roce 2000 měla prý Česká republika 118 divadel a 121 stálých scén.V roce 2010 bylo ve statistice uvedeno 151 divadel a 160 stálých scén.V roce 2018 bylo v provozu 182 divadel a 174 stálých scén. Ztoho zřizovaných veřejným sektorem 39 divadel (89 stálých scén). Soukromých „kapitalistických“ divadel zřizovaných podnikateli je 56, spolky 67, obecně prospěšnými společnostmi 20. Pouhých 941,5 milionu vybraly divadla za vstupné, 1,5 miliardy dostala divadla dotace od státu, 0,5 miliardy od krajů, 2,35 miliardy od měst a obcí.Celkem to je za „normální“ necovidový rok 4,4 miliardy dotací, což ukazuje na 25% soběstačnost. Průměrná cena vstupenky je 280 Kč, dotace z veřejných prostředků na tuto vstupenku je 1100 Kč. Tohle přece není normální… S nataženou rukou k Babišovi stojí frontu všichni herci a herečky, kteří chtěli emigrovat poté, co vyhrálo volby ANO. Přeji radostný večer a pevné zdraví. Ne, že bych snad měl něco proti hercům, ale zrovna před chvílí byl v rádiu rozhovor se dvěma herečkami, kde jedna se přímo rozplývala, jak ráda jezdí do Asie odpočívat, protože tam mají dobré jídlo. Ta druhá jí přitakávala a zasněně vzpomínala na nádherné pobyty v jižní Francii a Vietnamu. Jako absolvent ČVUT jsem si připadal jako vesnický balík, protože tam jsem nikdy ani nebyl a už asi nebudu! Ale zase jsem po nikom nic nežádal! Takže s tímto mailem, co mi přišel, v podstatě souhlasím. Konečně jim to ministr zdravotnictví řekl: Nouzový stav = válečný stav. Když spadl za války barák, hospoda, divadlo – tak dostal každý kulový a musel se z toho vyhrabat sám, jak uměl. A ti ostatní se museli umět o sebe postarat sami, aby přežili. Tak nechápu, proč by ti ostatní lidé měli platit ze svých peněz nějaké ztráty jiných, které ani nezavinili. Stát se stará, (a stará se velmi dobře), aby to každý ustál. Kdo není blbý, tak to vidí. A každý pořádný hospodář má nějakou finanční rezervu a nejede na doraz. A pokud ji prolyžovali, proslunili, prožrali a nemají ani floka, tak je to jenom jejich problém a nevím, proč bych se jim já měl skládat na nějakou jejich ztrátu! V nouzovém stavu se přežívá a netvoří se zisky. A pokud to neumíte, tak to podnikání zabalte.Na dálnici chybějí pracovní síly pořád!

Jde o neautorizovaný text

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *