Go to ...
Reklama

RSS Feed

To sprosté slovo loajalita


Jsou země, kde při přijímání nových pracovníků mají tito novicové ve smlouvách uvedeno, že se od nich očekává, že budou k instituci, firmě či podnikateli loajální a v klauzuli je popsáno, co se pod tímto termínem v konkrétním pracovním zařazení požaduje. Loajální zaměstnanec nesmí o problémech exitujících na pracovišti hovořit s cizími lidmi mimo firmu, vtíravé novináře odkazovat na tiskového mluvčího nebo vedení firmy a pracuje-li na tajných projektech nesmí o nich diskutovat s nikým kromě svého nadřízeného nebo s lidmi ze stejného pracovního týmu. Od loajálního zaměstnance se očekává jistá věrnost a oddanost které by se daly nazvat dobrovolnou podřízeností zájmům komunity (jak už bylo uvedeno: instituci, firmě či podnikateli). Za takovou loajalitu pak přirozeně člověk očekává odpovídající mzdu a případné benefity vyplývající z pracovního zařazení. Na druhou stranu pak ten, kdo mzdu vyplácí, má právo při zásadním porušení pracovní smlouvy v klauzuli o loajalitě, okamžitě pracovní smlouvu ukončit. S tím, že další právní postih není vyloučen v případě, že se škody nebo následek dají vyjádřit v penězích. Takový je prostě život, taková jsou pravidla hry v tržním prostředí.

Po předcházejícím edukativním pokusu o objasnění významu loajalita si dovolím nahodit téma trestně stíhaného premiéra Andreje Babiše a jeho vlivu na jím vlastněná média. Týdny a měsíce posloucháme zkazky o tom, že miliardář pan AB vlastní televizní stanici Óčko, rozhlasové vysílání Impuls, noviny a časopisy pod vydavatelstvím Mafra a řadu dalších aktivit více či méně ovlivňujících veřejné mínění. Ano, to všechno je pravda a když si dáte práci a prozkoumáte veřejné relevantní zdroje, tak zjistíte, že miliardové portfolio obsahuje mnoho mediálních titulů. No a co, prostě své peníze vložil do podnikání v této branži a jako podnikatel očekává, že to bude výnosný byznys. A jak se zdá, tak asi je když si pan AB tuto svoji skupinu podnikání dál drží. Sluší se říci, že nyní své aktivity omezil tím, že podnikání vložil do svěřeneckých fondů a do činnosti médií nezsahuje. Což v podstatě nedělal ani předtím.

A tím se dostávám k loajalitě zaměstnanců v médiích Mafra a.s. Články zveřejňované v papírových i elektronických „mafráckých” médiích rozhodně nejsou k panu AB podlézavé či servilní, nefandí mu a nenechávají na něm suchou nit. Netvrdím, že by tato média měla hrát poslušnou úlohu advokátů českého premiéra, ale zcela určitě si dovedu představit, že budou o jeho problémech mlčet nebo informovat přísně objektivně. Tomu bych říkal reálná objektivita, ono se klidně může stát, že za pár měsíců pan AB vyjde z právního guláše čistý a jako vítěz. A to vše se kolem něj děje kvůli 50 milionům dotačních peněz, ty už stačil vrátit přesto, že je získal podle tehdy platných pravidel přidělování dotací. A jen na okraj činím poznámku o tom, že hodnota mediálního „Koncernu Babiš” je 1,8 miliardy korun. Je zde i varianta, že premiéra odsoudí k podmínce, víc určitě nikoliv, nikoho nezabil, peníze neodklonil na soukromý účet jako někdo a tak se může objevit jen podmíněný nepravomocný trest v první soudní instanci. Pak přijde zákonitě druhoinstanční rosudek, odvolání, dovolání, Ústavní soud a přijdou nové parlamentní volby. Myslíte si, že mu obyčejní lidé (a voliči) nebudou držet palce?

Břetislav Albert
Na vloženém snímku převzatém z iDnes je premiér s hadovkou

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *