Go to ...
Reklama

RSS Feed

Andrej Babiš není v kolektivu oblíben a proto si zaslouží Moravcovo grilování?


Místo pochybných a nevhodných reklam před diskuzními pořady na ČT1, Prima a TV Barrandov by se mělo povinně objevit výrazné upozornění, že následující pořad může způsobit zdravotní potíže kardiakům, důchodcům, cholerikům a vůbec všem ostatním, kteří mají chatrnější zdraví. Což jsou v našich podmínkách skvělého téměř tržního zdravotnictví skoro všichni spoluobčané. Vzhledem k tomu, že náš nejvyšší zákon – Listina základních práv a svobod – zajišťuje svobodu projevu, může si každý vlastník elektronického či papírového média pindat co je mu libo a brnkat tak na nervy svých posluchačů, diváků a čtenářů. Zde je však ze strany vlastníků znát, že přistupují k výrobě informací diferencovaně. Veřejnoprávní média to mají velmi snadné a jednoduché, nemusejí brát ohled na to, kde vzít peníze na matriální základnu jejich činnosti. Koncesionářské povinné poplatky jim zajistí život a pohodičku, nikdo je nekontroluje jak s vybranými penězi hospodaří a těch pár křiklounů se jim vždy podaří přes mocné přátele v pozadí eliminovat. Před nedávnem dokonce šéfové přišli s myšlenkou, že už se dlouho drží výše poplatků nízko a že je třeba přitlačit. No, to je téma k široké občanské diskuzi. Ale kde se bude taková diskuze konat, že? V dotčených médiích těžko.

Odlišné postavení v mediálním průmyslu mají tištěná média. Je to dané tím, že si je lidé musejí koupit za hotové peníze. Vytáhnout v trafice peněženku a vysázet příslušný obolus na dřevo. Proto jsou vydavatelé velmi opatrní. Nesnaží se svého čtenáře namíchnout hned v úvodních titulcích a spíše mají snahu zaujmout informacemi které nemá konkurence. Názorové a ideové postoje si vydavatel nechává a zařazuje někam nakonec listu, do různých sloupků, poznámek, fejetonů či postřehů. Hlavně si klienta nerozházet, vždyť musí přijít i zítra i pozítří. Elektronická média musíme platit všichni a tak nám natékají na obrazovky televizorů či reproduktorů rádií. Kdo má zaveden elektrický proud, tak je automaticky veden jako koncesionář. A basta fidli.

Další elektronická média jsou vlastněna soukromými vlastníky, akciovými společnostmi s nepřehlednou strukturou, eseróčky nebo veřejnými obchodními společnostmi s měnícími se strukturami vlastníků. Všichni soukromí podnikatelé v oblasti médií byli „postiženi” opatřeními ministerstva financí ohledně různých hlášení, výkazů a přehledů čímž si MF ČR znepřátelilo poměrně velký počet ponikatelů. Toto nevyřčené, nevyhlášené, ale zjevné nepřátelství se samozřejmě odrazilo v informačních postojích médií vůči představitelům exekutivy, zejména Andreji Babišovi. Není v tomto kolektivu oblíben. A přitom byl resp. je první, kdo chce vnést do správy veřejných peněz přehled a pořádek. Je to nanejvýš nutné, tyto peníze musejí být pod věřejnou kontrolou. O tom se lze přesvědčit ve zprávách Nejvyššího kontrolního úřadu. Je tragické, že se NKÚ nedostal k možnosti finanční kontroly v České televizi a Českém rozhlasu. Takže tamní nemalé toky peněžních prostředků zůstávají předmětem tajemství těchto institucí. Není známo kolik stojí výroba programů v televizi na které se prakticky nikdo nedívá, které jsou vyráběny privátními producenty na zakázku a bez kontroly ideového obsahu. Odpovídají poslání veřejné televize? Problematika honorářů externistů a odměn zaměstnanců, atd. atd.

Opačným extrémem elektronického celoplošného vysílání je televize Barrandov, vlastněná jedním člověkem, Vladimírem Soukupem. Jeho privátní moderátorské exhibice jsou daleko za hranou možného. Útočí na kohokoliv kdo se mu nezdá a na něhož sehnal nějaké důkazy či drby, mnohdy neprověřené a hlavně účelově zmanipulované. Zve si do svých živých vysílání politické osobnosti jimž se jinde nedopřává sluchu a s jejichž pomocí torpéduje z kopce barrandovského, přes údolí Vltavy, kopec zvaný Kavčí hory, kde sídlí nenáviděný moloch naší, tedy České televize. Ta panu Soukupovi leží v žaludku od doby, kdy se poprvé objevil ve vysílání své soukromé televize. To bych mu ani tak neměl za zlé, ale ředitelský moderátor měl nejdříve brát hodiny „jevištního projevu”. Jistě měl a stále má dostatek financí na to, aby si nějakého odborného divadelního pedagoga zaplatil a hlavně si pak vystupování osvojil. Ale jak vidno, některým lidem nejsou dobré rady k ničemu. Neřídí se jimi a pracují výhradně s vlastním výrazem. V televizi Barrandov tak můžete sledovat přímo učebnicový příklad toho, jak by nemělo a nesmí televizní vysílání vypadat. Vzpomeňme, jak jsme nadávali svého času na sobotní (?) půlhodinová kázání Vladimíra Železného na TV NOVA. Dodnes si pamatuji jeho oblíbeného diváka Váňu z Brna, který mu kladl vhodné otázky, na které posléze pan ředitel vtipně odpovídal. Ach kdeže čas diváka Váni je?

Toto dnešní rozjímání bylo z větší části vyprovokováno sledováním nedělního pořadu Otázky Václava Moravce na ČT1 dne 21. října 2018. Pokud jste neviděli a máte možnost si pořad zpětně vyvolat, nenechte si ujít především první hodinu pořadu. Moderátor tam griloval předsedu vlády ČR Andreje Babiše a za vydatné pomoci pomocného kuchaře Piráta Bartoše. Pokud jsem kritizoval vystupování Vladimíra Soukupa v jeho televizi, pak v hodonotové rovině lze srovnat s vystupováním V. Moravce. Úsudek si musíte udělat sami. 

Břetislav Albert

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

One Response “Andrej Babiš není v kolektivu oblíben a proto si zaslouží Moravcovo grilování?”

  1. Věra Pešková
    21. 10. 2018 at 20.32

    nojo, je to tak, ale co s tímto faktem, má někdo návrh řešení ???

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *