Go to ...
Reklama

RSS Feed

Inkluze v českém školském systému


(Praha, 1.4.2016) V tichosti a bez mediální pozornosti, prošel minulý týden v úterý třetím čtením doplněk školského zákona a zákona o vysokých školách o inkluzi na středních školách jejichž zřizovatelem jsou statutární města a nebo stát v případě univerzit. V následném hlasování dostal doplněk 142 hlasů poslanců PSP. V platnost stoupí od 1. září resp. 1. října letošního roku. Inkluze, tedy společné vzdělávání dětí na základě volby rodičů, funguje podle ministryně Valachové už od roku 2005. Od září se má změnit systém financování, který si podle ministryně „lže do kapsy.“ Navrhovatelé zákona jsou si vědomi, že do kategorie „dětí“ spadají osoby od 0 do 26 let, které se soustavným studiem připravují na vstup do života. „Rostou nároky na psychology a pedagogické asistenty, do škol přicházejí děti s problémy s logopedií, dysgrafií. Platy na podpůrné profese šly z kapes učitelů,“ řekla Valachová. Změny kolem inkluze podle průzkumů podporuje jen menší část pedagogů. Prezident Miloš Zeman již dříve prohlásil, že miliardy na inkluzi by měly jít raději na platy učitelů. Podle Valachové má být nový systém spravedlivější v tom, že větší podporu dostanou školy, které přijímají více dětí se zvláštními nároky. „V Plzni jsme experimentálně provozovali v předloňském a loňské roce soudně-právní fakultu pro studenty se zvláštními nároky a musím říci, že výsledky jsou více než dobré. Někteří studenti měli dokonce dva či dvě asistentky, což mělo velmi pozitivní vliv na studijní výsledky. Je pravdou, že studenti ze zvláště zanedbaných sociálních lokalit (Most. Litvínov, Kalín, spodní Žižkov atd.) měli dílčí nedostatky s gramatikou rodného jazyka, ale naopak excelovali v praktických seminárních cvičeních z trestního práva.“

Obavy o speciální školy
„Přestaňme si lhát do kapsy, kolik nás stojí vzdělávání. Nechápu, proč někdo vnáší obavy, strach i nenávist k postiženým dětem. Jsou to přece naše děti! V žádném případě nerušíme speciální školy, ale naopak rozšiřujeme působnost inkluze i na druhý stupeň a také na státní univerzity,“ dodala ministryně. Pedagogové se jen obávají, že budou mít víc práce a budou na to zase sami, dodala. Bylo nám umožněno nahlédnout do dokumentu ministrstva školství, ve kterém se píše o tom, že vedle možnosti studia pro studenty se zvláštními nároky, je tu ještě možnost studia na státních školách v tzv. plném finančním režimu, kdy si student potažmo rodiče zaplatí pevně stanovenou částku a obdrží dekret o absolvování studia. Tato forma vedlejšího studia ovšem není pro sociálně slabé studenty a jejich rodiny. Každý má možnost si vybrat tu formu studia, která odpovídá jeho možnostem. Podle poslankyně TOP 09 Anežky Hodinové Putykové by ale měl ale stát garantovat, že se speciální školy nebudou rušit, ani když začnou být nerentabilní. „Je možné, že s odlivem žáků budou speciální školy tak malé, že budou ekonomicky neudržitelné a budou zanikat. Proto by mělo být součástí systému, aby stát garantoval, že i když budou nerentabilní, nebudou rušené,“ řekla. Podle Putykové sice „stát nevymýšlí kolo“, změny ve vzdělávání ale budou náročnější, než ministryně líčí. ”Nebude to už práce jednoho učitele nebo jednoho asistenta, ale bude mít ve třídě třeba několik asistentů, bude koordinovat práci ve třídě. Během dvou let bude potřeba získat asi 15000 odborníků, je otázkou kde je sehnat,“ dodala.

App Rhill, MBA

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *