Go to ...
Reklama

RSS Feed

Co chybí českým letadlům do dokonalosti


Vizualizace nového projektu Aera Vodochody, cvičný letoun L–169AJT

Vizualizace nového projektu Aera Vodochody, cvičný letoun L–169 AJT. Foto internet

Praha – Informační server Aktuálně.cz přinesl ve středu 11. prosince 2013 zajímavou informaci o tom, že letecká firma Aero Vodochody Aerospace a.s. připravují do výroby nový proudový letoun navazující koncepčně na stroje L–39 Albatros. Nový projekt nese označení L–169 AJT. V této zkratce je ukryta podstata věci (Advanced Jet Trainer = proudový cvičný letoun). V československých leteckých továrnách se již před desítkami let vyráběly proudové bitevníky podle sovětské dokumentace a to buďto od prvního do posledního šroubku rukama českých techniků a nebo se do u nás postaveného draku letadla montovaly motory dovezené z tehdejšího SSSR. Některé motory do Migů 21 se vyráběly licenčně kompletně u nás. Migy řady 15, 17, 19 a 21 byly stíhací bitevníky, poslední dva byly nadzvukové, stejně jako Mig 23 a Mig 29. Tyto letouny se u nás nestavěly, ale plně generálkovaly z dodaných dílů. Proč toto prorusky vyznívající expozé? Česká republika patří do úzké skupinky technologicky vyspělých zemí, které konstruují a vyrábějí letadla. Jenže do dokonalosti těm našim letounům přece jen stále cosi chybí. Kunovickému turboletu nějaký ten facelift, který by zvýšil atraktivnost a tím i prodejnost, pak tu byly úžasné akrobatické jednosedadlovky Zlin, kde těm je asi konec. Stejně tak světově uznávaným větroňům Blaník už asi odzvonilo. No a vodochodské L–169 chybí přepracování na stíhací bitevník s rychlostí do dvou Machů. Stačilo by koupit tryskové motory Made in USA. A nebo pořídit kvalitní motory Solovjov z Nižného Novgorodu? Ušetřili bychom miliardy za leasing gripenů a naopak získali úžasný vývozní artikl s dlohodobou perspektivou. Stojí to za úvahu nebo ne?

Jaroslav Skupien

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *