Go to ...
Reklama

RSS Feed

CASA proti Herculesu


To je on, transportní letoun, který vlastně není transportní. Foto internet

To je on, transportní letoun, který vlastně není transportní. Foto internet

(Praha, 13.6.2012) Bývalý vysoký představitel (Mi-rek Topolánek) vyslovil v sou-vislosti s aktivi-tami policie kolem Vlasty Parkanové obavy, aby nešlo o hon na čarodějnice, který je v našich krajích oblíbenou kratochvílí. Nebyl jsem nikdy voli-čem ani přízniv-cem této dámy s předkusem, šan-tánové zpěvačky, kterou její tehdejší politická partaj vysadila do sedla ministryně obrany. Větší hloupostí už bylo jen předchozí jmenování astrologa Baudyše do téže ministerské funkce. Vojáci z povolání museli zažívat šoky a pochybení o svém setrvání ve služebním poměru. Hrozné je to, že ona sama neměla sdostatek sebereflexe, aby ministerskou funkci odmítla a třeba požádala o nějakou jinou, vhodnější pro ženský živel. Ministerstvo školství, kultury. Například. Ala za funkcí vojenského ministra zřejmě cítili ti, kteří ji vysazovali do sedla, spousty peněz které se točí kolem nákupů vojenských materiálů. A u celé řady nákupů není třeba vzhledem k utajení vypisovat veřejné soutěže. // Řada lidí zajímajících se o vojenství jako takové, bude napjatě očekávat jak to ve skutečnosti bylo s nákupem podivných letadel CASA C-295M. Jsou to totiž původně civilní dopravní letouny přestavěné na vojenské transportní letouny. Na českou objednávku! Nikdo to před námi nepožadoval a tak jsme si vlastně zakoupili létající experimentální letoun. Vlastně rovnou čtyři kusy. CASA není kromě avioniky kompatibilní se standardy NATO. To znamená, že kontajnery, zbraňové systémy, technika NATO se musí přepravovat jinak. Letadla jsou akorát tak pro přepravu vojáků a to ještě s problémy. To nemá cenu rozepisovat. // Od samého počátku úvah o pořízení vojenských transportních letounů doporučovali experti klasiku tohoto segmentu – transportní letoun vyráběný koncernem Lockheed Martin C-130 Hercules. Pravda je, že tohle letadlo stojí 23 milionů dolarů, technické parametry letounu jsou úctyhodné i dnes, po padesáti letech provozu. 3800 kilometrů dolet s maximální zátěží 45 tun nebo se 121 vojáky s výstrojí. CASA dokáže přepravit 71 vojáků na 1300 kilometrů… má cenu porovnávat ostatní parametry? Z hlediska provozní bezpečnosti má zásadní význam fakt, že CASA je dvomotorové letadlo a vysazení jednoho z motorů má při plném obsazení fatální následky. Hercules má čtyři motory… O miliardách vynaložených na nákup letadel CASA rozhodovali politici, nikoliv vedení českého vojenského letectva nebo letečtí specialisté. Navíc letouny Hercules se kupují přes vládní agenturu Spojených států amerických což významně redukuje možnost úplatků. V současnosti má americké letectvo přes šest set Herculesů v rezervě a asi dvěstě šedesát v činné službě. // Při nákup letounů CASA se zatím přišlo na rozdíl 658 milionů o které přišla státní pokladna. Je dobře, že policie přestala být nečinná. Jen aby nebylo vše promlčeno.

Břetislav Albert

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

31 088 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

About admin